keskiviikko 27. huhtikuuta 2011

Harjoite 3: Pi ja Su

3. harjoitteeseen (Riitely) liittyvä raportti:

Riitelen, koska olen ärsyyntynyt tai koska olen väsynyt. Joskus riitelen, kun tunnen itseni loukatuksi. Riitelen lasten kasvatuksesta, hankinnoista, menoista, vapaa-ajan puutteesta. Joskus riitelen, kun haluan vain riidellä.

Kun riitelen olen epäreilu ja lapsellinen. Saatan mököttää tai sanoa epäoikeudenmukaisuuksia. Tyhmittelen. Osaan myös riidellä reilusti, tosin silloin ei riidellä vaan keskustellaan erimielisyyksistä. Osaan pyytää anteeksi ja joskus olen oikeasti antanutkin anteeksi.

Ärähtelen. Kun olen pahalla tuulella (ihan mistä syystä tahansa) puolisoni saa kyllä osansa. En osaa feikata tunteitani. Kun olen pahan oloni purkanut olen taas onnellinen.

Onneksi pystymme puhumaan myös riitelystä ja epäreiluista menetelmistäni.

Pi

5 kommenttia:

  1. Meillä oli "parisuhteellinenkriisi" pari vuotta sitten. Palaan siihen ajatuksissani usein, liiankin usein. Ääneen en todellakaan viitsi aiheesta enää jankata, mutta tunteet joita välillä nousee pintaan toimivat varmaankin useimpien riitojen pohjavirtoina.
    Ehkä asia pitäisi puida vielä läpi.

    Pi

    VastaaPoista
  2. Koetko, että nimenomaan sä olet se epäreilu riitelijä? Miten mies riitelee? Jotenkin särähti korvaan tuo (sinänsä kannatettava asia), että te keskustelette epäreiluista riitelymenetelmistäSI.

    Tekstistäsi saa sen vaikutelman, että pinnan alla on tosiaan jotain muita epämukavuutta aiheuttavia asioita ja nuo arjen ärähtelyt ovat vaan jonkinlaisia ilmentymiä tälle. Tähän viittaisi myös tuo sun lisäämä kommentti taannoisesta parisuhdekriisistä. Jos pääsisi tuon epämukavuuden lähteille, ehkä nuo arjen kinatkin vähenisivät?

    VastaaPoista
  3. Voi, epämukavuudenlähde on luottamuksen menetys. Haluan kuitenkin tarkentaa ettei kyse ole pettämisestä (se kun ihmisillä tulee ensimmäisenä mieleen). Sen kun saiskin korjattua takaisin säröttömäksi.
    Meillä minä riitelen epäreilusti ja lapsellisesti. En välttämättä kerro edes syytä miksi olen vihainen. Puolisoni on rauhallinen ja ottaa asiat asioina. Hän ottaa minut vakavasti ja antaa minun kiukuta.
    Tempperamenttimme ovat erilaiset. Alkuun puolisoni oli vaikeata kohdata minua kiukkuisena, mutta nyt kymmenen vuoden treenin jälkeen sekin onnistuu. Tosin minäkin olen tyyntynyt.
    Pi

    VastaaPoista
  4. Voisi kuvitella, että tämä harjoitus on just sulle tosi hyvä. Jos pystyy oivaltamaan, mistä se riitelyhalu oikeasti johtuu, niin ehkä sitä sitten pystyisi keskittämään energiansa niiden oikeiden asioiden edistämiseen eikä riitelyyn.

    VastaaPoista
  5. Joskus puhumisen sijaan kannattaakin keskittyä pussailuun. Kiukku saattaa laantua ja asiat taas saada toisia mittasuhteita ja uutta luottamustakin voi rakentaa: olethan kuitenkin taas uudelleen ja uudelleen valinnut tämän ihmisen puolisoksesi. Toivottavasti teette seuraavaa harjoitusta ahkerasti ja lisäätte fyysistä läheisyyttä - henkinen läheisyyskin saattaa siitä kasvaa.
    Parisuhdeakatemian Mia

    VastaaPoista