keskiviikko 27. huhtikuuta 2011

Harjoite 3: Simo ja Nelli

3. harjoitteeseen (Riitely) liittyvä raportti:


SIMO:

Mikä saa riitelemään?

-nalkutus
-kun toinen ei ota toista huomioon
-toisen käytös
-kun päivittäisiin rutiineihin tulee poikkeus
-raha-asiat
-toisen ennakkoluulot
-ivallinen nauru loukkauksen päälle
-erimielisyydet koskien arkea, perhettä...
 
Miksi riitelen?


-haluan antaa joskus takaisin, enkä vaan vastaanottaa paskaa koko ajan
 
Miten riitelen?


-sanallisesti
-henkisesti
-ylimielisesti
-mököttämällä

NELLI:

Mikä saa riitelemään?

Minua ärsyttää suunnattomasti Simon taipumus mököttämiseen ja välinpitämättömään käytökseen, jolloin aloitan itse nalkuttamisen ja asioiden jankuttamisen. Siitä joudumme aina yhä syvemmälle ja syvemmälle ja sitä kierrettä on vaikea katkaista. Olemme molemmat samanlaisia jääräpäitä, joten molempien on yhtä vaikea tehdä aloitetta tai hyväksyä toisen tekemää aloitetta sopuun.

Erimielisyyksiä tulee myös lastenhoidosta ja erilaisesta tavasta ratkaista lasten aiheuttamia "ongelmatilanteita". Simolta saan usein palautetta siitä, että leikin liian vähän lasten kanssa ja minä otan sen loukkauksena äitiyttäni kohtaan.

Työajoistani syntyy usein erimielisyyksiä. Olen paljon töissä viikonloppuisin ja juhlapyhinä ja Simo on silloin yleensä lasten kanssa. Itse pidän vuorotöistä. Simo on minulle kateellinen, koska kokee, että vuorotöistä johtuen minulla on enemmän omaa aikaa kuin hänellä.

Minut saa myös raivostumaan avuttomalla käyttäytymisellä ja maalaisjärjen kadottamisella. Usein ärsyttää myös se, että yritän tehdä paljon asioita Simon vuoksi/eteen, eikä hän ymmärrä/näe näitä tilaisuuksia tai tekoja. Yritän mm. järjestää hänelle vapaata lasten hoidosta silloin, kun itse olen töissä ja mummu tulee lapsia hoitamaan. Monesti kuitenkin kuulen, ettei hän ole mitään tehnyt ja minulle valittaa siitä, kun joutuu olla aina kotona lasten kanssa.

Raha-asioista tulee monesti riitaa, minä hoidan meillä laskujenmaksut sun muut ja välillä tuntuu, ettei hänellä ole hajuakaan siitä miten paljon menee mihinkin. Olen tarjonnut hänelle mahdollisuutta ottaa laskujen maksut ja kaupassa käynnit kontolleen, mutta ei se kuitenkaan sitten enää niin paljon kiinnosta.

Peruskotitöistäkin joskus riitelemme, (nyt jo vähemmän, kun lapset ovat jo sen verran isompia) mutta jokin aika sitten sovimme, että Simo valitsee jonkun sisäkotityön mitä tekee ja valitsi pyykinpesun. Sen onkin sitten hoitanut hienosti. Toki täytyy kehuakin, että kyllä hän sitten siivoaakin välillä. Simo haluaisi, että osallistuisin enemmän hänen kanssaan pihatöihin. Nyt on ensimmäisen kerran tuntunut siltä, että oikeasti ehdin tehdäkin ulkona jotain, sen sijaan, että tarvitsisi koko ajan katsoa lasten perään. Minä taas puolestani toivoisin, että tekisimme enemmän yhdessä esim pyörälenkkejä, kävelylenkkejä jne. Siihen en ole saanut Simoa houkuteltua vaan hän on sitä mieltä, että kyllä kottikärryillä mullan ajaminen yhden lenkin päihittää...

Riitelemme myös siitä kun Simo katsoo tv:tä ja minä olen netissä... kumpi meistä on tässä suhteessa pahempi...

Simo tuntuu myös monesti loukkaantuvan siitä, kun patistan häntä olemaan aktiivisempi ystävien ja harrastusten suhteen. Jotenkin hän kokee, ettei ole saanut täällä asuessaan sitä parasta ystävää ja on jotenkin katkeran oloinen siitä minulle. Minua tietenkin harmittaa, ettei minun ystävistäni ole kelvannut hänelle kukaan hyväksi ystäväksi, vaikka toki tiedän senkin, että kemian täytyy ystävien kesken synkata...

Joskus riitaa aiheuttaa myös toisen suku ja huomautukset siitä, että miten minä muistutan ikävällä tavalla äitiäni ja hän isäänsä.

Ruuasta ja ruuanlaitosta olemme saaneet usein mojovan riidan aikaan, sillä minusta Simolla on paljon periaatteisiin liittyviä ruokarajoitteita. Minulla itselläni on monia ruoka-aineallergioita ja minua harmittaa, että hänen periaatteiden vuoksi joudumme syömään melko yksipuolista ruokaa... Jotenkin tässä suhteessa näen pienen valonpilkahduksen tunnelinpäässä, sillä emme ole ihan hirveästi aiheesta viime aikoina tapelleet. Olen kuitenkin ottanut myös sen kannan, että ruokalistalla on myös niitä, joita hän vastustaa, koska haluan itselleni ja lapsilleni tarjota mahdollisimman monipuolista ruokaa. Olen myös toivonut, että hän osallistuisi ruuanlaittotouhuun edes kattamalla pöydän, niin tuntuisi siltä, että teemme arkea yhdessä, koska siitä niin usein myös kinastellaan, että emme tee yhdessä muuta kuin riitele...

Minua loukkaa myös se, että kaikissa ikävissä asioissa verrataan tilannetta Ruotsiin ja todetaan kuinka paljon paremmin asiat siellä ovat ja kuinka paljon kauniimpaa siellä on jne.

Miksi riitelen?
 

Haluan sydämestäni löytää ikävään tilanteeseen ratkaisun ja olen huolissani, huomaan kuitenkin tämän ajavan aina vaan tilannetta pahempaan suuntaan, Ehkä jollain tapaa alan toivoa, että simo näkisi itsessään ja omassa käyttäytymisessään myös parantamisen varaa ja osaisi joskus antaa periksi ja pyytää anteeksi, jos on minua loukannut.
 
Miten riitelen?


Nalkutan, jankutan, mutisen, mökötän, pidän mykkäkoulua, huudan, itken, lähetän tekstitviestiä, kiroilen, puhun päälle... Yritän kuitenkin saada aina jollain keinoilla kommunikointiyhteyden ennenpitkää toimimaan, mutta riitatilanteessa Simo ärsyyntyy siitäkin, kun kyselen liikaa ja "leikin Dr Philiä". En kuitenkaan nimittele tai päästele sammakoita suustani, vaan koen seisovani sanojeni takana ja pystyn samat asiat sanomaan ja perustelemaan muulloinkin.

Täytyy nyt vielä tähän lopuksi todeta, että jätimme tehtävän tekemisen aivan viimetinkaan, koska meillä oli aivan mielettömän upea viikonloppu yhdessä ja perheenä ja emme halunneet tunnelmaa latistaa miettimällä riitojamme...

Terv. Simo ja Nelli

4 kommenttia:

  1. Hei! Lukekaas te ja muutkin tämä artikkeli "Nalkuttaja ja mykkä - parisuhteen pattitilanne"
    http://olotila.yle.fi/min%C3%A4/parisuhde/nalkuttaja-ja-mykk%C3%A4-parisuhteen-pattitilanne

    ja sitten ohjeet, miten päästä nalkuttamiseta eroon:
    http://olotila.yle.fi/min%C3%A4/parisuhde/eroon-nalkuttamisesta

    Ei niin, että te olisitte nuo nalkuttaja ja mykkä, mutta jotenkin tuli heti tuo artikkeli mieleen, kun luin teidän vastautenne alut :)

    VastaaPoista
  2. Simo ja Nelli, oli varmaan tosi hyvä ratkaisu, että piditte kivan viikonlopun ettekä miettineet riitelemistä yhtään. Löysitte kumpikin vikaa itsestännekin - Dr. Philiä leikkien, toistahan ei voi muuttaa, itseään vain ja omaa käytöstään.

    Itsekin puolison maassa asuneena olen miettinyt aika paljon Simon tilannetta. Miten alun perin päädyitte siihen, että asutte Suomessa ettekä Ruotsissa tai jossain kolmannessa maassa? Onko mitenkään mahdollista tulevaisuudessa viettää enemmän aikaa Ruotsissa? Olet, Nelli, ihan oikeassa siinä, että itsehän ne ystävyyssuhteet on solmittava, eikä se aina ole ihan helppoa. Onneksi nykyään voi Skypen ja netin kautta pitää paremmin yhteyttä vanhoihin ystäviin muillakin mailla.

    On helppoa tulkita toisen kommentit kritiikkinä ja minä ainakin olen vähän herkkänahkainen kaikkien Suomeen liittyvien kommenttien suhteen. Kuitenkin minä en ole sama asia kuin kotimaani ja kommentit on vain sanoja. Voisiko kumppanin sanomisia selittää ymmärtävästi parhain päin: "rakas on varmaan nyt vain harmissaan, kun olisi halunnut viettää illan yhdessä minun kanssani" ?

    Kysyy Parisuhdeakatemian Mia

    VastaaPoista
  3. Nelli kommentoi: Itse olin sitä mieltä, että en pysty muuttamaan Ruotsiin, vaikka olen siellä paljon aikaani viettänytkin. Simolle oli siis alusta alkaen hyvin selvää, että jos suhde vakavoituu, hän muuttaa Suomeen. Muutto tapahtui lopulta nopeammin kuin ajateltiinkaan, koska hänelle tarjottiin työtä paikkakunnalta. Sitten lähtikin nopeasti pyörät pyörimään ja aika kului käytännön järjestelyn parissa. Olen sitä mieltä, että Simolle iski muutaman vuoden täällä olon jälkeen kulttuurishokki, jota hänen on itsensä ollut vaikea nähdä/tunnustaa. Toki meilläkin elämässä tapahtui koko ajan suuria muutoksia, lasten syntymät puolentoista sisällä, remonttia, talon osto, remonttia jne...
    Kuitenkin se olen minä, joka enemmän ehdottelee Ruotsin visiittejä ja patistaa ottamaan yhteyttä siellä asuviin ystäviin. Ystävillä sielläkin on monella elämäntilanne muuttunut perheenlisäysten ja muuttojen johdosta, joten yhteydenotot ovat sitä kautta harventuneet.

    VastaaPoista
  4. Niin, honeymoon uudessa maassa voi kestää parikin vuotta. Yllättävän paljon varmaan kulttuurieroja on, vaikka Ruotsi onkin onneksi niin lähellä. Ja läheisyyttä harjoitellaan/harjoitetaan nyt Parisuhdeakatemian uudessa harjoituksessakin:-).
    Parisuhdeakatemian Mia

    VastaaPoista